Stora Feta Sömnproblem


Kommentarer
Postat av: Madde

maija hade oxå en sån period!

o jag säger bara LÅT HAN INTE SKRIKA! de blir inte bättre, han kommer inte lära sig något, mer än att ni "skiter" i han..



om ni tar upp han direkt han vaknar, slutar han skrika då? isf ha de mörkt i rummet(inte helt svart, men mörkt) o låt han leka lite. efter en stund så sätt han bredvid dig (eller pappa) o ha datan igång o spela musik på youtube (haha låter kanske inte så "barnvänligt" enligt bvc mm) men de funka på maija, hon satt me sin snutte o titta på musiken o somnade, MEN hon skulle inte ligga, utan hon satt upp bredvid mig. detta höll på kanske 1 månad till o från.

detta va för kanske 1 månad sen, så då va hon ca 8-9 månader. nu somnar hon sj i sängen igen.



eller:

maija hade en period när hon va mindre. kanske som mion 5-6 månader. då hon oxå tog en nappis vid 8 o sen vakna 20 minuter senare o vägra somna om, då kom ja underfund me att hon behövde vila 3 ggr om dagen. så gick hon upp kanske 7 på morgonen, så fick hon vila 10- 10.30 sen 13.30- 14 sen 17-17.20 (detta va ca tider) o då kunde hon somna sen vid 20-20.30

MEN sov hon bara 2 gånger på dagen, så va de perc som om hon bara "behövde" vila 20-30 minuter vid 20.00 tiden för att sen vara upp som du säger till ca 23 :/

när hon sen fick vilat 3x 20-30 minuter per dag, så somnade hon gott 8 på kvällen o sov till 6-8 på morgonen.



jag VET att de inte e skoj, o att de e påfrestande. men du får försöka se ett mönster, kanske finns de nått annat sätt. jag vet inte, men detta e vad som funkat för mig o maija =)



men som sagt, låt han inte ligga o skrika. jag tror inte på den "5 minuters metoden" jag tror bara att de skapar otrygga barn, bättre att han vet att ni finns där när han vaknar o till sist kanske han "lär" sig att om han vaknar, så kan han somna om sj för ni e där ute o kommer inte lämna han..



hoppas något av detta kan funka för er.

o lita på er sj o vad ni tkr e bäst.

just NI är de BÄSTA föräldrarna mion kan ha!

2011-10-05 @ 23:26:39
Postat av: Malin

Jag tror på att "stryka medhårs" och hade därför provat att gå honom till viljes (i alla fall ett tag) så att han inte blir ledsen när han vaknar. När han vaknar och är så där ledsen hade jag tagit upp honom i famnen och gjort allt för att han skulle vara nöjd (dvs inte sovställning)utan lekt, myst, gungat you name it (dvs gör vad som krävs). Sen efter ett tag när han visar att han är trött igen så hade jag försiktigt försökt lägga honom igen. Jag hade absolut inte låtit honom ligga och skrika utan gjort allt jag kunnat för att ha en nöjd bebis. Har du bärsele? Jag somnar ofta Ludvig i den. Sätter honom mot mig och gungar genom att göra tåhävningar :). Bebisar går igenom många utvecklingsfaser under första året och kanske han går igenom en just nu??? Du kommer säkert få många tips men lita på din egen instinkt. Kram på er!

2011-10-05 @ 23:47:27
Postat av: Sanna

Kolla in boken "Somna utan gråt" av elizabeth pantley. Finns på flera bibliotek. Har jättemånga bra tips. Exempelvis: när barnet håller på att somna så nynna en sång/säg schschsch. Han kommer snart att associera ljudet med att somna. Det blir som ett beting. Stanna sedan vid hans säng och så fort han börjar vakna så gör ljudet!!! Många barn kan då gå från en sömncykel till nästa och lugnt sova vidare.

Ett annat tips är att lägga om hans sömntider. Trötta och speciellt övertrötta barn sover inte bättre! Barn som sover bra sover bättre. Ta bort 20 minuters tuppluren vid 16-18 tiden och låt honom somna för natten vid 18-19 tiden. Lägg honom vid första tecknet på trötthet! Och var snabb. Barn har ett "fönster" på kanske 15 minuter. Somnar inte barnet då är det svårare att få dem att somna och hålla sig sovande. Min gissning är att det inte funkar att leka med honom för att han är trött och överstimulerad. Du kan också pröva att linda honom i en filt (tät över armar, bröst och fötterna har sparkrum, kolla exempelvis på youtube för instruktioner!). Många barn sover mycket bättre då och känner sig tryggare (trångt som i livmodern). Lycka tilL!

2011-10-06 @ 01:26:03
Postat av: Sofie

jag tror på utvecklingsfas... hade det varit Lilla E (där jag för övrigt ska inskaffa nattlampa samt en liten cdspelare till sovrummet) hade jag plockat upp honom och haft sångstund. Dämpad belysning och mys mys mys.. sitt med honom i sängen, pratat, sjung och försök behålla lugnet.. jag har märkt att försöker jag söva/somna/lugna Lilla E när jag är uppriven eller stressad så går det åt skogen. Sedan jag kom till den insikten har det gått bättre... fundera över hur mycket Mion sover på dagarna, är det tillräckligt?? Min fis sover 2-3 ggr om minst 30 min men utan vidare 1,5 timmar.. styrkekram

2011-10-06 @ 08:18:53
URL: http://www.lixomsofie.wordpress.com
Postat av: Cathrine från mammor i skåne

Jag har inget tips till dig tyvärr men jag hoppas det blir bättre för er snart. Vår son är snart 14 månader och är fortfarande urusel på att sova, gnyr hela nätterna igenom och väcker en 10-15 ggr per natt och det känns som man har testat allt. Det enda man kan hoppas på är att dem växer ifrån det snart. Se bara till att avlösa varandra så ni får sova ut någon dag då och då. Skickar lite styrka till er!

2011-10-06 @ 08:30:51
Postat av: Therese - mamma till Haley!

Hej. Brukar läsa din blogg men har aldrig kommenterat innan. Men tänkte lägga en liten kommentar nu.

Jag har haft precis samma problem som dig med min tös. Och jag håller med dig. Det är hemskt att låta dom skrika. Det gör bara saken värre. Men vår tös va det iallafall att hon behövde trygghet. Jag tog en av mina kuddar som luktade mig och la bredvid henne i sängen så hon hade "närhet" det är så tomt för dom i en stor säng själv. Sen ger jag henne alltid nattflaskan i sängen så hon kommer till ro där. Och stanna alltid på hennes rum tills hon har somnat. Från börjar vaknade hon några gånger på kvällarna. Och då gick jag upp och satt med henne klappade henne på rumpan, kliade henne på ryggen, pratade med henne (tyst och försiktigt så dom förstår att det är natt) och oftast somnade hon om. Mion har kanske en favorit skiva som ni kan starta så han känner trygghet där med. När musiken spelar ska jag sova.

Lite tips hoppas något är andvändnart. :)

2011-10-06 @ 08:38:10
URL: http://Familjenrubin.blogspot.com
Postat av: Maria

Simone har också en period som är så just nu. Hon gallskriker och blir skitledsen verkligen.



Jag tror att bebisar blir mer självsäkra och trygga om man finns där när de skriker och är ledsna. Inte låter man väl äldre barn och vuxna nära och kära vara ledsna heller? Vem mår bra av det egentligen? :) Sen är det ju en annan sak om de är gnälliga för att de vill ha uppmärksamhet. Då brukar jag bara ignorera henne så får hon prova något annat. Vilket hon gör också. Svarar när hon pratar och så med mig ^^



Ajja, till ämnet! Vi brukar sätta henne antingen i våran säng eller i sin egen med lite leksaker. Dämpar ljuset och sen läser vi en saga medan hon leker lite med sitt. Efter en stund när vi lekt, sjungit och bara myst så lägger hon sig själv och somnar. Oftast inte alls på kudden utan gärna på täcken där det är lite upphöjt och mysigt och ja.. haha! Go är hon iaf.



Brukar också gunga kroppen lite med handen på rumpan och klia henne på ryggen och så. Avslappnande och jätteskööönt ^^

2011-10-06 @ 11:32:17
URL: http://marianorrman.webb.se
Postat av: tove - emilios mamma♥

har fan likadant, det är så sjukt jobbigt :( <3t

2011-10-06 @ 13:52:30
URL: http://tovediana.blogg.se/
Postat av: sara mamma till Viggo<3

Det är så svårt att veta, det finns så mycket som kan påverka dom. Växtvärk? Drömmar? Ofta är det ju så att somnar dom på ett ställe och man sen flyttar över dom i sin egen säng då tillexempel så dels lägger man honom på ett "kallt" ställe som inte redan är uppvärmt då vaknar han av det efter en stund PLUS att han vaknar i panik för att han inte känner igen sig. Tänk dig själv du somnar på soffan och vaknar upp på golvet i köket, nej men inte riktigt så illa men för honom kan det kännas så.



Prova att värm en vetekudde och lägg i hans säng en stund innan ni lägger honom för att sova, bulla upp med kuddar runt så det är både varmt av vetekudden som legat där, plus att där är ombonat.



Funkar det inte, och han fortfarande skriker så sätt dig bredvid honom klappa, sjung etc försök få honom lugn, lugnar han sig absolut inte så ta upp honom,håll honom tättintill dig tills han känner sig trygg igen, prova sedan igen. och om o om igen. Sitt alltid bredvid sängen så han ser dig, efter ett par dagar för flyttar du dig en liten bit ifrån, sen längre o längre och till slut kommer han somna om utan problem. (förhoppningsvis)



Prova allt, sen hoppas jag något funkar <3

2011-10-06 @ 19:41:08
URL: http://baramitthjarta.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh så jobbigt Fiffi, jag har ingen aning om vad man gör när det är så här. Jag har aldrig haft det så, det enda vi gjort med våra barns sömn är att lägga dem samma tid varje kväll från att de var ca 7-8 veckor gamla vid 19 tiden.



Hoppas ni hittar en lösning på det!



Puss&Kram

2011-10-07 @ 14:14:28
URL: http://haannaa.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: