Herr och Fru


Kommentarer
Postat av: Carro

Hej.. Hittade in på din blogg då jag sökte på tandproteser osv.. Har precis fått dra ut en framtand (igår) pga en olycka jag var med om.

Mår verkligen jätte dåligt över detta och ser ut som ett monster i munnen med stygnen, blått tandkött och torkat blod :-( fick en likadan protes/fluga som du hade.. Då jag såg hur det sedan såg ut på dig så känner jag mig väl lite lugnare. Då det inte ens verkar synas efter ett tag.

Men har några frågor om du skulle vilja svara mig.. Är så himla orolig.. Hur gjorde du i början, den första veckan då det fortfarande var ett sår? Åt du flytande? Jag klarar inte ens av att ta ur protesen och vara utan en stund för då får jag svimningskänslor (sjukt vad känslig jag helt plötsligt blev) just för att såret känns äckligt och att jag inte har någon tand där.. Kan inte tugga någon mat utan det enda jag fått i mig sedan igår morse är ett glas yoghurt med sugrör...

Tog du av den på nätterna? Och fick du några komplikationer av såret från den utdragna tanden?

Nu blev detta säkert jöttelångt med lite luddiga frågor, men jag gjorde ett försök i alla fall :-) kändes skönt att få läsa om någon som också är Ung och varit med om samma. Tycker nästan det är en traumatisk upplevelse.. Haha :-) även fast man nu inte önskar någon i världen att behöva dra ut en permanent synlig tand..

Kram Carro

Svar: Hejsan,Nu svarar jag ganska sent för jag har inte haft tillfälle :-) Fullt upp i vardagen och jag vill gärna ge dig ett ordentligt svar.
Hur ser det ut nu? Blivit något bättre såhär ett par dagar efter?
Tänk det som att det är en så kort period i livet som man tvingas se ut sådär, det blir bättre, och slutresultatet är värt det :-) Jag lovar!
Jag åt flytande mest och försökte så smått efter ett par dagar att tugga mjuk mat osv. Munnen är ett av de ställen på kroppen som läker snabbast så det gjorde faktiskt inte ont speciellt länge. Jag gillade inte heller att plocka ut min och jag tyckte det var väldigt obehagligt att borsta/rengöra den i början men man vänjer sig eftersom man är så illa tvungen, tyvärr :-/
Man SKA ju ta av den på nätterna men jag gillade aldrig känslan av att vara utan den så jag sov faktiskt med den ändå. Ibland fick jag lite skav och då var jag tyvärr tvungen att sova ut den och nån gång tillochmed ha den av under dagen (när jag vistades hemma givetvis, gick aldrig hemifrån utan den).
Jag hade en infektion i mitt tandben så en del av mitt tandben hade "ruttnat" och därför såg man skruven (implantet) igenom för att lite av mitt tandben var borta. Det var det enda. I början såg man ju var stygnen suttit men det försvann efter någon vecka. I dagsläget ser man fortfarande skruven igenom.. Vilket innebär att tandköttet är lite mörkare ovanför tanden men det är absolut ingenting som stör mig. Men vanligtvis ser man inte igenom.
Ja, det är hemskt och inte ett dugg kul när man väl är i det men bit ihop, det blir bättre :-)
Hör av dig om du har fler frågor!
Sofie Ekelöw

2013-06-14 @ 13:03:52
URL: http://carrolu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: