Diskussion: Majskrokar


Kommentarer
Postat av: Nina

Det finns nog både för och nackdelar med dem, precis som du säger :) Eftersom Mion inte har fått några tänder än är det nog ingen fara än, men jag tänkte mer inför framtiden och sen beror det nog helt på hur stor mängd och hur ofta han äter det. Anledningen till mitt tips var att en tandhygienist berättade att barn som kommer på sin första kontroll har numera sämre tänder och hål väldigt tidigt. Enligt en undersökning som hon hade sett så trodde de att det berodde på just majskrokar och det här med deras omvandling av socker :) Oavsett sockerart så är det mer eller mindre skadligt för tänderna men det är ju absolut inget man ska sluta äta bara för det, man måste ju leva! Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det är samma sak med vanlig majs och liknande för det suger man inte på på samma sätt :) Mariekex osv är nog bättre lite längre fram då när han fått lite tänder att kunna tugga med. Det är verkligen ett spännande ämne som går att spekulera i! :)

2011-10-20 @ 14:37:06
Postat av: Nilla

Vi började ge Ian majskrokar vid 4-5månader. Och han älskade det från första tuggan! Vi har en pojke som är en sällskapsätare. Det kvittar om han precis har ätit själv och är mätt, han ska ändå sitta med oss vid bordet när vi äter - och DÅ är majskrokar ett utmärkt alternativ! Tycker vi! Dessutom kan han sitta där och pula själv med det, och det gillar han! Jag har inget negativt att säga om majskrokar! Och tror inte att det omvandlas till socker?...Men måste dock säga: tänderna kan skadas av socker innan de dyker upp. Skulle man tex. ge sin lilla bebis läsk och godis, kan det skada mjölktänderna i framtiden (vad jag har hört!). Ang. frukt vet jag bara att fruktsockret är nyttigare än det vita sockret...Men jag är inte så insatt så att jag läst på.. :P så jag kan ta om jag har fel i något :P

2011-10-20 @ 14:38:32
URL: http://nillasjoberg.blogg.se/
Postat av: Camilla - mamma till Elina ♥

Även om dom inte har tänder så kan dom få karies (som är hål) och det spelar ingen roll om tanden tittat upp ur tandköttet eller ej.

Just dom där har vi aldrig provat, men kanske ska göra det då Elina är så intresserad av våran mat och då kan hon ju få sitta med såna där själv istället :)

2011-10-20 @ 15:01:23
URL: http://camillaedlund.blogg.se/
Postat av: sara mamma till Viggo<3

När jag gick på föräldragruppen med Viggo så fick vi veta att ett mariekex innehåller 10 SOCKERBITAR!! Därav ska man så klart undvika det så länge det går. Och i den mängden sockerbitar kommer ju aldrig en majskrok upp i, samt att det är inte socker i samma bemärkelse som i mariekex. Det enda som INTE skadar tänderna är vanligt vatten, ALLT annat skadar mer eller mindre. Sen kan man ju inte undvika precis ALLT,men man kan förebygga mycket med lite sunt förnuft tror jag iallafall :)

2011-10-20 @ 18:32:13
URL: http://baramitthjarta.blogg.se/
Postat av: Anna Nordström

Milo fick majskrokar vid 5-6 månader (tror jag) och han får det fortf. Marie kex med.. :) man gör som man vill tycker jag.

2011-10-20 @ 21:35:02
URL: http://ananordstrom.blogg.se/
Postat av: Sofie

jag är på Sara... sen är det stor skillnad på sockerart och sockerart. vitt socker som det är i bröd, kakor, glass och godis är mycket mer skadligt än naturliga sockerarter som finns i de flesta livsmedel. Bla så fruktos i frukt, laktos i mjölkprodukter m.m., även spannmål innehåller en sockerart, och gissningsvis är den i majs liknande. Jag tror att är man bara noga med att borsta tänderna morgon och kväll (minst) och avvänjer dem med nappflaskan på kvällarna är några majskrokar inte så farligt och bra mycket bättre än mariekex.. dock att tillägga är att de kan vara väldigt förstoppande(majskrokarna då)!

2011-10-20 @ 21:48:11
URL: http://www.lixomsofie.wordpress.com
Postat av: Sofia - Mamma till Wilbur ♥

Jag håller med om precis allt Sofie skrev. :)

2011-10-21 @ 07:11:03
URL: http://idamariasofia.blogg.se/
Postat av: Kimberly

Vad tandläkaren sa till mig när jag var där med William när han var liten, så är de ända problemet att de sätter sig i tänderna och det är tydligen de som kanske inte är helt bra. Men får man bort allt så ska de inte vara några problem enligt dem :)



Min sambo tränar mycket och vet en del om kost och så, och han äter inte alla frukter just därför att vissa är så söta o omvandlas till snabba kolhydrater istället "tror jag de var". Och majs är ju rätt sött, men bvc har till och med frågat om Isabell äter de och att de är helt okej. Dock har jag aldrig tänkt på att fråga om vissa frukter kanske inte är bra för dem, eller innehåller för mycket fruktsocker, ska nog fråga de nästa gång om jag kommer ihåg :-)

2011-10-21 @ 11:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: