Hemma!


Kommentarer
Postat av: ♥ L A I L A ♥

Du verkar vara en sån fin person :)

2010-11-10 @ 16:25:10
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Jag hamnade på din blogg när jag googlade "tandprotes". Jag ska dra ut en framtand precis som jag förstår att du har gjort, och sen ska jag få ett implantat. Jag skulle gärna vilja läsa om någon som har gjort dettas erfarenheter då jag har brutal skräck för att göra det. Jag har letat lite på din blogg men hittar inget inlägg om hela "projektet". Så om du vill så får du gärna svara på några frågor jag har!

1. Hur länge fick du vara helt utan tand efter att du dragit ut den?
2. Fanns det olika proteser att välja mellan eller valde tandläkarna bara ut den du har på bilden ovan? Den verkar ju ganska osmidig...
3. Gjorde du det hos folktandvården?
4. Fick du ett implantat senare? Hur lång tid efter att du drog ut tanden var det? Och hur länge var du tvungen att bara ha en skruv utan krona? Hade du samma protes då?
5. Hur blev du bemött av tandläkarna?

Hoppas att du vill svara, det skulle betyda mycket för mig!!

Svar: Hejsan,
Nu tänkte jag ta mig tid att svara på din kommentar så gott jag kan :-)
1. Jag minns inte exakt hur länge jag var utan tand, men ett par månader iallafall. Då hade jag den där avtagbara protesen som jag har på några bilder.
2. Jag fick inte själv välja utan den var enda alternativet för mig. Jag vet att det finns andra men jag vet inte vad som krävs för att få andra. Mitt försäkringsbolag täckte alla mina kostnader så jag fick kanske det billigaste alternativet, jag är inte helt säker. Ja, den var osmidig. Drygt att hålla på att rengöra/borsta den och jag fick inte sova med den (även om jag gjorde det ändå för att jag gillade inte känslan av att ha gluggen).
3. Ja, det var folktandvården Region Skåne "Protetik" är det som gjort min protes och mitt implantat.
4. Hela processen tog cirka ett år allt som allt tror jag. Jag har lite dålig tidsuppfattning så jag kan ha fel. Det som tar mest tid är att allting behöver läka mellan "ingreppen" innan man kan påbörja nästa steg. Först drar de ut tanden, sedan opererar de in implantatet och sedan sätter de på skruven som sitter synlig och sedan kommer kronan på. Allting måste läka i tur och ordning. Räkna med ett par veckors läkning mellan varje, minst.
Jag hade alltid samma protes men mellan varven så filade dem och justerade den så att den alltid passade och inte skavde beroende på vilket ingrepp de gjort vid tillfället.
5. Jag hade helt fantastiska tandläkare och sköterskor. Jag var väldigt nervös och rädd. Framförallt för att få bedövning i munnen då jag haft nålskräck väldigt länge. Men jag fick lugnande mediciner och de tog alltid allting i min egen takt osv. Så länge du är öppen och ärlig mot din tandläkare tror jag absolut att allting kommer gå finemang. Även om processen är väldigt lång så får du tänka att det är en kort period i livet och slutresultatet är helt klart värt det, jag lovar :-) Hör av dig om det är något mer du undrar över.
Sofie Ekelöw

2013-06-02 @ 21:21:15
URL: http://hogge.vimeddjur.se
Postat av: Klara

Jag har, liksom personen som kommentetat, blivit tvungen att ha en protes under en period innan jag får den "riktiga" tanden. Jag undrar bara om den trillar av enkel? Alltså att man kan skratta och den trillar av etc.? Och när det gäller att pussas (jag har pojkvän) går det eller kommer det kännas konstigt? Eller kommer den trilla av då? Haha..
Tacksam för svar! Kram på dig

Svar: Hejsan,I slutstadiet kunde jag tappa min protes. Men det var för att titanskruven var så väldigt stor. Men det handlade om 1 vecka eller så som det var så. Under resten av perioden var det inga problem alls :-)
Sofie Ekelöw

2013-07-25 @ 09:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: